بازی لگو و کودکان

مزایا و فواید بازی لگو در کودکان

بازی لگو و کودکان

بازی لگو ، راهکار شکوفایی استعداد کودکان

لگو یکی از بازیهای مورد علاقه کودکان بشمار می آید و امروزه از تنوع و گستردگی فراوانی برخوردار است. لگو lego نام تجاری اسباب بازیهای است که توسط شرکت لگو در کشور دانمارک تولید می شوند. کلمه لگو در این زبان به معنای  خوب بازی کردن است.

این بازی برای همه سنین و مراحل یادگیری مناسب است. بلوکهای بزرگ برای نوزادان ۹ ماه به بالا استفاده می شود که به آنها امکان می دهد شکل و شمارش آنها را یاد بگیرند. برای کودکان نوپا هم مجموعه‌ساده‌ای از قطعات کوچک و بزرگ وجود دارد که در رشد ذهنی آنها بسیار موثر است. نوجوانان و بزرگسالان نیز می توانند از این ابزار عالی برای تقویت عضلات اصلی و مهارتی استفاده کنند. استفاده از بافت ها و رنگ های مختلف در لگو باعث ایجاد مهارتهای اجتماعی و شناختی در کودکان می‌شود.

فواید بازی لگو چیست؟

لگو یکی از آموزشی ترین و جذاب ترین اسباب بازی ها برای کودکان است. بعضی از فواید بازی لگو در اینجا آورده شده است.

افزایش تخیل و خلاقیت

درست کردن شکل های مختلف با لگو نوعی هنر است که باعث ایجاد تخیل نامحدود در کودکان می شود. کودکان با درست کردن شکل هایی با استفاده از قطعات لگو خالق ایده های خود می شوند. در واقع لوگو فقط سرگرم کننده نیست بلکه جنبه های آموزشی و درمانی نیز دارد.

بازی لگو در بچه ها و کودکان چه نقشی دارد؟

تقویت مهارت های حرکتی و فضایی

با چیدن قطعات لگو با استفاده از انگشتان ، کودکان نحوه جمع‌آوری، شکل دادن و جدا کردن قطعات را یاد می‌گیرند .این بازی باعث ایجاد هماهنگی و مهارت در دستان و ذهن کودکان می‌شود.

یادگیری صبر ، پایداری و مداومت در کارها

چیدن قطعات لگو بر ناامیدی در کودکان غلبه می‌کند. زیرا کودکان مرتبا یاد می‌گیرند چیزی را که خراب شده دوباره بسازند. آنها فرصتی را برای تجربه مهارت های جدید و کنار گذاشتن ترس از شکست به دست می آورند . بچه ها می آموزند که همه کارهایشان همیشه طبق برنامه انجام نمی شود ولی می توانند همیشه دوباره شروع کنند. آنها می آموزند که برای گرفتن نتایج خوب باید صبور باشند.

افزایش اعتماد به نفس

لگو کودکان را تشویق به ساخت قطعات پیچیده تر می کند .مهارت حل مسئله و تفکر را افزایش می دهد. به کودک فرصت می‌دهد تا بیشتر فکر کند و گاهی اوقات با استفاده از نمونه های کتابچه راهنمای آن تشویق به فکر کردن می شود تا بتواند مطابق نمونه ها بسازد. همچنین هنگامی که کودک قطعات را جابه‌جا می کند می‌تواند در حین کار یک معما را حل کند.

لگو علاوه بر ایجاد مهارتهای عالی در کودک ، حس اعتماد به نفس را در او تقویت می کند تا جایی که بسیاری از کودکان با شناخت مهارتهای خود در این مسیر راه ورود به شغل آینده خود را یافته اند.

یادگیری علوم مختلف

لگو در کنار ظاهر بازی گونه خود علوم مختلفی مانند فناوری ، مهندسی ، ریاضیات ،علوم فضایی را در بر می گیرد. کودکان با تصور یک ایده ذهنی و عمل به آن در قالب ساخت لگو به طور طبیعی از تکنیک‌های فناوری جدید برای انجام کارهای کار خود استفاده می کنند. لگو به کودکان می آموزد که برای انجام این کار چگونه با مواد خام اولیه و با استفاده از مهارت های مهندسی از تکنیک های ساخت الگوها پیروی کنند.

بر اساس تحقیقات بدست آمده کودکانی که با لگو بازی می کنند از هوش تجسمی و ریاضی بالاتری برخوردارند. اولین نوع بازیهای لگو که اکثر کودکان از آن استفاده می کنند بازی خانه سازی است.

عادت به پیروی از دستورالعمل ها

کودکان یاد می‌گیرند که با دقت کردن و پیروی از دستورالعمل‌ها ، کارها را با روش خاص و درست انجام دهند. آنها می توانند با استفاده از بازی لگو آن را درک کنند. لگو با درگیر کردن آنها به پیروی از الگوها از ابتدا تا انتها برای ساخت یک مجموعه می‌تواند به آنها پیروی از دستورالعمل‌های زندگی را به عنوان بخش مهمی از اصول زندگی آموزش دهد.

افزایش هماهنگی ذهن ، چشم و دستان

بازیهای لگو تاثیر فراوانی در شکل گیری مهارتهای حرکتی و ذهنی کودکان دارند تا جایی که همین مهارتها و تکنیکهای می توانند زمینه ساز پیشرفت ها و موفقیت‌های کودکان در عرصه های گوناگون زندگی شوند.

لگو با استفاده همزمان از چندین مهارت دستی و فکری در تقویت جسمی و ذهنی کودک نتیجه ای بسیار شگفت انگیز دارد.

لگو از جمله بازیهایی است که به طرز عجیبی در پیشرفت مهارتهای تفکر سه بعدی کودکان پیشرو است.

بازی لگو به دلیل طراحی ویژه اش کودک را برای ساعتهای زیادی مشغول می کند و با تنوع چیدمانی که دارد جنبه تکراری و خسته کننده پیدا نمی کند.

بازی لگو چه پیشرفتهایی را در کودکان ایجاد می کند؟

  • پرورش قدرت خلاقیت و نوآوری
  • پرورش مهارتهای چند بعدی
  • تقویت تطابق و هماهنگی بین ذهن و جسم
  • تقویت برقراری روابط اجتماعی
  • ایجاد نظم و سازماندهی در قدرت تفکر کودک
  • تقویت قدرت تخیل و تصویر سازی کودک

جستجوی تهران کید :

جدیدترین ها در تهران کید: